3.24.2010

Renungkan lah...........

Hari itu selepas seminggu beraya dikampung,saya pulang
ke Kuala Lumpur.Memikirkan highway PLUS sibuk,saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk,saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan itu.Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih
kurang 12 tahun muncul dihadapan."Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera
menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya."Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan,"
jawap saya ringkas. Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus
menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi.menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak,
dia berlalu begitu saja. "Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?"
> katanya selamba semasa menghampiri meja saya. "Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut. Dia beredar, tapi cuma setakat dikaki lima. Sampai
> disitu, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu
> ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau
> makcik?" Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak
> menghalng dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil
> memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha.Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya. Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus
> beredar bekereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh
>di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempatsaya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya. Saya lihat umurnya lebih kurang 12tahun."Abang dah kenyang, tapi mungkin Abang perlukan
kuih saya untuk adik-adik Abang, ibu atau ayah Abang" katanya
petah sekali sambil tersenyum.Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya. Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul
persaan kesian dihati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan
sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.
"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang
beli kuih tu," saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapatmembantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur.Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya. Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta,memanggil kanak-kanak itu. "Kenapa bang nak beli kuih
ke?" tanyanya."Kenapa adik berikan duit Abang tadi pada
pengemis tu? Duit tu Abang bagi adik!" kata saya tanpa menjawap
pertanyaannya.
"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah
kalau dia dapat tahu saya
mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah
kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu
saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak,mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!"katanya begitu lancar. Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu.
Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu. "Abang nak beli semua ke?" dia betanya
dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.
"RM25 saja bang." Selepas dia memasukkan
satu persatu kuihnya kedalam plastik, sayah ulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus
berlalu. Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada
pandangan.Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanyastatusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang
melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi keranarasa
kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu
penghormatan.Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya! " Hamba Allah

3.16.2010

Bisul di Dahi Iqbal...

Dah 2 hari perasan kat dahi iqbal tu ada 1 bonjol..keras...bila aku picit tanya ..dia ckp tak skit..pas2 semlm siang dah pecah...balik keje mak ckp dah pecah berdarah....pas2 aku pun tengok la cuci skit darah2 kering tu dah kemerahan dah benjol tu...mlm bawa p klinik ..Dtor ckp bisul ....bagi krim sapu n ubat antibiotik.. Dany la sama jugak ada bisul...kecil2 cam campak jugak..tpi campak dia berairkan ..nie biji2 tu nampak cam nanah....so adik pun pkai krim yg sama jugak....harap2 baik la cpat2...baru jer 2 beradik tu baik dari campak....bergilir2 jadinya...nie seminggu la iqbal n mak kat umah aku tinggalkan..hantar dany jer kat taska..cian lak nak tinggal 2 2 tu kat umah...tak larat la mak aku nak jaga..iqbal suka buli adik....taip2 mlm keluar..di bodeknya atok wan nya bli mainan..jenuh la ..habis la duit atok wan...iqbal cam2 dia nak....dah bawa mak n ayah g NILAI 3 hari ahad..mak bli kain pasang utk raya siap2 ..byk la jugak mak bli...hehehe ..n aku2 pun mesti la dpt jugak...raya nie semua berbaju kain cotton...balik dr nilai singgah shoping lak kat jusco...dpt lg baju cucu dia semua sorg sepasang.....hehehe..

tapi seblum tu nak cita la..mak n ayah aku dtg cuti kat umah aku selama 1 minggu cuti sek nie..bawa anak buah aku sorg...aku balik jer mak mask mesti sedap...hehehe...semlm mak bat laksa..dah habis tinggal kuah jer...



3.15.2010

Dany Ber CD.



hai hai hai...............boring lak ..nak lyn fb tak dpt..keje punch kad lum siap lg...nak bat dah berpinau2 mata dok membeleknya...tinggal la kejap...update blog dulu...jarang2 dah aku mengupdate..sajer malas...pic pun jarng2 dah aku ambik kalu keluar g mana2 saja jer..kdg tu bawa camera jer dlm beg tapi tak guna pun....nie sja nk cerita ..tengtang CD ramai dah aku tengok kat bolg yg jual2 CD nie...tergerak la jugak nak mencubanya ..pas2 tengok member aku anna mmg full time anak dia ber CD..TQ anna kena mmbantu aku.....Hubby aku mula2 tengok aper la yg tersidai kat ampai umah byk2 tu...bertanya per tu yg byk2 sidai kat luar..aku ckp la tu cd .lebih kurang cam lampin cuma dah di upgrate bg lawa, ada corak n byk warna..cntik la nampak bila di pakaikan.........saja nk cuba utk dany..hubby aku tanya berapa RM pas2 ok ker....aku ckp la cuba la dulu bang cam ner ok ke tak..kalu ok leh la kurang la skit pempers utk ank2.... so hajat aku pun nak la cuba..boleh la kurngkan berpempers...utk dany.... iqbal sebb dah tak full berpempers ..cuma time tidur jer sehari dlm 2 pcs jer pki..dany mmg kena la pki full time...so percubaan pertama aku skrng cuma pki time hari minggu saja sabtu n ahad ...anna dah terangkan skit sebayk tntng penjgaan CD cam ner..mula2 beli 3 kali basuh n keringkan...aku pun mula la proses membasuh dan mengeringkan...baru bli 4 CD...akan ku tambah jika penggunaan memberangsangkan....ALHAMDULILLAH ..mula2 paki mmg ada kebocoran skit2 tembus jugak bila dany kecing n unk nuk..tapi boleh di atasi ..cpt tukar n basuh......pas2 mlm tadi cuba pkikan time tidur..msukan insert 1 jer saja nak cuba..kalu tak cuba tak tau kan...ok pg tadi kul 6.30 aku bagun cuba pegang CD tu ..ada skit lembab skit kebocran...tak teruk sangat...terus aku tukar pempers..lg pun pas2 nk hantr dany kat taska..so far ok ..aku berpuas ati...terus msuk besen rendam balik keje nnti aku leh bat proses membasuh...senang kan......pas nie leh la aku kumpul duit utk tambahkan koleksi CD utk dany....pic nnti yek...lum ambik lg....

3.05.2010

sayu jer ....



semlm aku n suami aku p semenyih nak p hantar pempers yg kehabisan dekat iqbal...AIN (makdak Iqbal) call bg tau ubat gatal dah habis..pas2 iqbal batuk2 bila mlm2 nk tidur payah..kul 8.45 keluar la aku n suami di rumah...aku tak masak semlm dah nak keluar kan...dlm kete suami aku tanya nak mkn per..tak kisah la pa per pun..tapi dlm tel iqbal dok mintak ayam goreng.....so papa kata kita singgah la bli KFC,, cian lak kat iqbal..papa pun singgah la bli KFC..pas2 g la semenyih dlm kete aku diam jer membisu sebb dany dah tidur...pk kan jap g sampai cam ner la iqbal...rupa2 sampai2 kat sana aidk ipar ku keluar ...call dia org ker TESCO..tak per la tunggu jer la dpn umah....dah nampk kete ipar aku smpi...g la turun....iqbal terus belari kat papanya bg tau beli keropok ayam..mak dak blikan...msuk la dlm umah borak2 tengok di badan iqbal byk lg biji2 campak...borak..dlm kul 12 papa ajak jum la balik esok nak keje lg..trus iqbal ckp jum iqbal pun nk blik umah ...naik dok atas riba papa tak nak turun ..di suh papa peluk dia jangan lepas...nak ikut jugak balik..pujuk2 blikan mainan pun tak nak.....keluar terus dia ke kete buka pintu nak msuk ..menjerit jugak nak balik..tarik tangan takkasi naik kete..papa dukung pujuk2...pakdak bawa naik moto g kedai...di ajak papa nya ikut g kedai...pak dak bawa naik moto terus aku n suami balik..nnti dia nampak nk ikut lg....ciannnnnnnnnnnnnnnnnnn sangat...tapi nk bat cam ner kan...mama keje papa keje....nnti cuti sek atok wan dtg ..leh blik umah n atok wan...

berat hati aku nk lepaskan rindu n iqbal di cium2 dia byk2 x seblum balik...dia tnjuk cam ner dia jatuh tangga..lakonan semua..kelakar tengok....dia dah siap kan h/work sek.. utk seminggu...bagus anak mama...
ok la nnti smbung lg cita..nak p bat keja sat .....

3.01.2010

Cian Iqbal

Cian Abg long, kena sekali lgi demam campak..lak tu teruk dia kena dengan demam muntah2...hari sabtu dah naik 2 3 biji di badan aku dah syak cam kena cmpak jer nie bg cpt2 mkn ubat cmpak yg lebihan dany.tpi tak ckup la ade sekali minum jer.....pas2 esok pg ahad tengok dah banyak naik kat badan muka kepala kaki...cepat merebak ...papa terus g cari air kelapa bg minum dulu...ada krim sapu ..utk cpt baik...ubat gatal2 pun aku kasi..sebb Iqbal asyik dok mengaru2..jer..kalu tak larang nnti dok saja2 dia lupa tangan tu garu la...kena pesan jer...(abg long jangan garu2 nnt skit pedih nak mandi) ok la kejap pas2 bat lg..hehehehe......semlm terus bawa g klinik Dtor ckp mungkin dulu masa kecik2 keluar tak habis..ada yg setengah2 mmg akan 2x jadi campak....(Qistina) mmg klinik anak2 ku selalu aku bawa p..sebb Dtornya mmg ok ramah mmg senang nak cita pa per pun...kalu Klinik Qis tak buka baru la aku n suami bawa g Klinik no 2 Jameaton..pun ok sebb senang p klinik2 yg dah selalu aku p sebb Dtor pun tau perkembangan anak2 aku cam ner...senang sebb dah ada rekod perubatan.

Itu la .... semlm hantar kat umah adik ipar la mintak tolong jagakan...2 minggu la jugak Iqbal tak sek tadika...cian lak dia...dah ckp Abg long kena tinggal kat umah Makdak yerr..sebb Abg long tak sihat ..biji2 kat badan abg long tu berjangkit n org nnti...aku pun cam tak caya jer dia ok masa aku nk suami nak blik naik kete..upah kasi duit nnti leh beli jajan..terus iqbal tanya mama kasi duit kat iqbal ker...belari2 jer kat depan umah ipar aku tu..tak heran lak nak ikut aku balik...sebb iqbal cepat jemu kalu p satu2 tempat lama2 dia mesti ajak balik...seblum aku nk tidur smlm sms n makdak ..tanya iqbal tengah bat per..layan TV n pakdak dia ..main2 kul 12.30 tk tidur lg...sunyi lak rsanya..kalu tak bising kat umah nk tu la nak nie la......