7.28.2011

Ahad kenduri umah FIL jengka

ko org pernah tengok ker..brg2 terpakai cam nie leh guna kan lg... ahahahah ...mula aku rasa cam pelik jer kan... hehehehehehe kipas lama....bagus gak....elok jer terletak .....jnji msak ayam tu....hehehe

nie la tukang yg membakar ayam tu... pas2 aku tk nampak dah ayam tu mana g..tk sempat pun merasa...sedih kan.....

nie la keje yer..dri awal bat onar jer... tengah org ramai dok marhaban..2 beradik nie pun sempa lg mencelah... nk tengok apa la yg rama tu dok bat... masa kecik dia org tak de la sampai batg cam nie...lain tmpat lain adatyer....anak2 aku dulu kalu majlis cukur rambut n belah mulut...org tua2 ckp la....bat kenduri pulut kuning ..bacaan ayat2 quran....habis last mmg cukur terus tk de dah nak gunting2 skit2 ...pusing keliling org ramai lak...marhaban2 semua berbagai nie....dlm talam tu ada 1 mangkuk air... gula.. garam..kurma..cincin( lelaki cincin suasa la selain dr emas, Perempuan mesti la emas) n beberapa biji kurma utk di manis kan ke mulut bby tu nnti......tu kat kg aku ler...kelapa muda.. dah jarng guna..dulu ade la....

kat umah FIL aku lak...dlm talam tu ada macam2....seperti di atas cuma tambah bunga rampai..kelapa muda.....


nie pun kaki posing jugak pantang nampak mama yer pegang camera....

!!!!!! eehhh mak cik ramai2 nie bat per yek...!!!

nk tengok jugak la.. lau bawah talam pun bawah talam la jnji nampak...

di pandang muka org tu muka org nie... hisss.. pa per aje la di Dany nie bat....

seblum nie kelapa muda tu dah di kerjakan anak sulung ku iqbal n sepupu yer alia.. dia org minum ker tumpahkan ker aku tak tau..g masuk dlm bilik dia org dah selerak2 kan brg2 dlm talam tu.. mau adik ipar aku tk mengamuk... biar jer ... aku tk kisah mmg salah anak aku pun... biar mak tam dia org bising...heheheheheh tengok muka masing penuh n gula..garam.... kurma dah ilang 1 biji.....

NurulAin Izati kot tk salah nama bby nie.. sebb dok panggil izati yer... mak long pun lupa la sayang.... ni kira cucu FIL aku yg ke 5 la... dah ada 3 cucu pompuan n 2 cucu laki anak aku yg nakal2..kat kg pun sama jer.... jenuh aku pening kepala aku nengok yer.. FIL n MIL aku pun pening n cucu2 laki yer....mesi bat hal....

tengah suapkan kurma......diam la time nie... jenuh gak nie nak beriba jer memanjang.....

nie baru nampak muka ibu izatikan....nie adik apit yg no 5..nie kembar (kembar tk seiras)nie panggil mak tam yg sorg lgi Mak Teh....mak teh yg takde hri tu.. kat Kedah..mengajar kat sek sana........ pun dah sarat2 jugak jangka bulan 8 bersalin...tmbah lg sorg cucu pak wahab....



hehehe byak ker papa lgi kelapa (nyok) tu nk kena mesin.....aku tukang tengok jer... n ambik gambar.. tolong skit2 jer...kan ramai org kg dtg tolong.... tp kat sana aku heran la.. majlis lum habis.. org kg dah siap bungkus bawa balik lauk yg di mask ....org yg bat keje tu la... dah kul 12 dah start mkn...dh bg makn.. lepas tu semua pakat2 balik ...bungkus siap2 dah... sorg 1 bawa.....tgh tak de dah org kg tolong... anak2 beranak tuan umah la uruskan ...lum lg org 2 lain yg nk dtg mkn.... lepas zohur lak.. org2 surau nk dtg.... lauk dah org dah bungkus.... lauk dah skit tinggal.. org marhaban pun di bungkus lauk yer jugak..selalu yer dah dpt bahagian utk otg marhaban..bunga telur.. n duit..... 1 ekor kambing n lebih kurang 20 ekor ayam tu lauk yer.. or tak ramai yg dtg pun...tp lauk tk ckup.. nasi kena masak tambah lg.....ptg dah tak de dah org kg dtg tolong kemas2....kena la tuan umah uruskan sendiri... aku tengok jer la.... aku dengar jer la org dok ckp2... ada yg tak puas ati....kalu byk lauk yer nk bungkus tk kisah ler.. tp kalu kg kg aku ..selalu yer ptg baru bungkus lauk.. bila selesai majlis yer... pas2 org kg tolong dri mula mjlis sampai la habis.. ada yg tolong sampai ke mlm.. sebb kt kg aku kenduri sampai ke mlm... msih ada org dtg lg....esok lepa skenduri pun jiran2 dtg tolong kemas2 kan lg...nie aku tengok pg je sampai kul 12 nampak ler jiran2 tolong lepas tu tk de dah.... semua tuan umah uruskan sndiri ler.. kenduri pun sampai kul 4.oo ptg jer ..tu pun dh tk de org dtg.....tk per la ...lain tmpat lain cara yer....

cam2 bunga ade.. yg wajib daun pandan.......


No comments:

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker